V nové knize Petra Rittera se pod názvem A poslední přišel kat skrývají tři originální novely. Ačkoliv se čtou jako detektivky, současně, aniž si to čtenář uvědomí, se jejich příběhy noří hluboko do filozofie života a smrti.
Plány na zítra popisují pokus úspěšného, životem unaveného
byznysmana žít svůj život znovu, jednodušeji a čistěji pod změněnou
identitou, který končí, jak přirozeně končit musí, což ovšem čtenář
pochopí, teprve až spolu se spisovatelem dojde na konec umně vystavěného
příběhu.
Deník vražedkyně je deníkem ženy naplněné iracionální
záští, v jehož řádcích den po dni sledujeme narůstající nenávist
k lidem až k osudovému rozhodnutí z vnitřního přetlaku vraždit, po
němž následuje stejně tak překvapivá jako logická pointa osvědčující
sílu zla ze zcela nečekané strany.
Závěrečná novela A poslední přišel kat je příběhem podivné
vraždy, k níž nejen chybí motiv, ale navíc se odehrává na dráždivém
půdorysu: v místnosti jsou tři muži, z nichž jeden zůstává
zavražděný a zbylí dva svorně tvrdí: „Já jsem nezabil.“;
anebo: „Zabil jsem já.“. Ať vrah chybí nebo přebývá, jen
jeden z mužů je nevinný. Než dospějeme k překvapivému rozuzlení,
procházíme spolu s Ritterem psychologií podezřelých i postav, které
s vraždou zdánlivě nemají nic společného.
Téma smrti v rovině vznešené a nadčasové i v rovině zcela aktuální spisovatel mísí spolu s humorem a erotikou stejně přirozeně, jako je mísí lidský život.