Zlatý vlk

Kategorie: detektivní - historické

originální název: Złoty wilk
originál vyšel: 2009

vydání: Host (web) 2013

Majdule  | ***1/2 09.05.2016 16:11

Na tomhle thilleru polského autora mě nejprve upoutala jeho jinakost. Styl autora mě zaujal, nabízí zvláštní směs odtažitosti (třeba hrdinové mě příliš neoslovili) a přes to výzvy s tajemstvím. Není to příběh, který by mě prvoplánově okouzlil, ale budil zvědavost, co bude dál. V první polovině nemá kniha moc velký spád, tempo nabere až s druhou částí, Rychter ale má cit pro atmosféru, čímž nabírá body. Osobně mi na poměrně překvapivém rozuzlení vadila uspěchanost a nedotaženost. Celkově příběhu chyběla preciznost, některé postavy byly těžce pochopitelné, jejich jednání i motivace zmatené, přesto to byl až do konce silný zážitek. Škoda, že to nebyl můj šálek kávy.

trudoš  | *** 31.12.2019 06:52

Kulisy zapadlého koutu jihovýchodního Polska pod rakousko-uherskou správou na přelomu 19. století; maloměšťácká zaslepenost stran pověr a tmářství; vyšetřování brutálních vražd, které se odehrály za svitu čarovné luny – no, uznejte sami, tenhle román se člověku prostě musí líbit.
Přesto nemohu říct, že by mě Bartłomiej Rychter dostal do kolen. V první řadě chybí příběhu ústřední postava, která by určovala směr vyprávění a dávala mu švih. Takhle je to sice tajuplné čtení, ale víceméně nudné. Zápletka se vleče, jedno podezření střídá druhé, ale že by se něco dělalo pro odhalení pravdy, to zas ne. Vše se nakonec v závěru osvětlí v podstatě samospádem, když postižené postavy konečně přiznají barvu a děsivé události začnou dávat smysl, třebaže trochu komplikovaně. Podobně trpí i dusná atmosféra konfliktu různých kultur, které na relativně malém prostoru přežívají a svorně se nenávidí. To se přiznám, že i Balada pro banditu mi uhranula víc a to je, co se žánru týče, hodně velký krok stranou.