„Ten seriál neměl bejt nikdy natočenej,“ říká major
Zemánek a ukazuje hlavní hrdince detektivky vyhozené kazety
s třicetidílným seriálem o nejslavnějším detektivovi komunistické
éry.
Není to jediná hra, kterou Josef Klíma hraje s touto postavou i se
čtenářem. Krom dalšího tajemství, které postava majora ve výslužbě
skrývá, si pohrál i s motivy, které zpracovával coby novinář:
záhadným „viděním“ se zakrytýma očima i se sílící módou tzv.
novokeltismu, které propadá čím dál víc lidí.
I postavy autor čerpá ze života. Komisařka Bláhová v ničem
nepřipomíná feministické mutace neohrožených supermanů a občas má víc
starostí se svým autistickým synem než s řáděním sériového vraha,
který popravuje oběti podle rituálního klíče. A její mužský
protějšek Kocourek, vězeňský kněz, je na faráře zase nezvykle mužný.
Horolezec s pestrou minulostí, ale i s odhodláním nenastavovat druhou
tvář nemilosrdným násilníkům, s nimiž je v denním styku, nýbrž se
jim tvrdě postavit.
Vznikla tak dvojice detektivů nového typu v české literatuře – a
detektivka, která má ambice konkurovat slavnějším severským vzorům.