Kategorie: detektivní - fantasy

originální název: City of Stairs
originál vyšel: 2014

vydání: Host (web) 2015

odkazy: 1x [ukázka], 1x [info], 7x [recenze]

trudoš  | **** 18.09.2016 00:18

R. J. Bennett vytvořil komplexní svět, který rychle vtáhne podmanivou imaginací. Už samotný nápad na padlé bohy, kteří se snaží dostat zpátky k moci, je originálně zpracován a promyšlen. Dokonale vyobrazené jsou především rozdíly mezi tvory s absolutní mocí a plebsem hrajícím si na stvořitele. V tomhle ohledu si autor nebere servítky a ideály o nezištných strážcích dobra zašlapává hezky do země. A pak je tu motiv s magickými artefakty, který mi v mnohém připomněl slavný Piknik u cesty bratrů Strugackých. Jen je škoda, že i přes nabízený potenciál jich nakonec není příliš využito.
Detektivní linie ovšem slabší, hlavně z toho důvodu, že je v příběhu vysloveně nadbytečná. Vynahrazují to ale monstrózní akční scény a skvěle zvládnuté postavy. Trochu mi však vadily historicky nevyhraněné kulisy, díky čemuž jsem měl občas problém určit myšlenkový stav společnosti. Nemluvě o rozsahu, jenž je lehce neúměrný vůči zápletce. Velké plus ale za samostatnost, protože ta se dneska zas tak často nevidí.

Jana677  | ****1/2 27.05.2019 10:32

„Město schodů“ – ten název nabádá k předpokladu, že kniha obsahuje spoustu popisů různých surreálných městských zákoutí, nicméně autor se v tomto směru příliš nevyžívá, spíše naznačuje a ponechává prostor pro imaginaci čtenářů. Město Bulikov, na jehož území se většinu stránek nacházíme, není pouhým prostředím: působilo na mě jako živoucí tvor, pokřivený, proměnlivý, ztýraný, vydechující hutnou atmosféru. Jeden z velkých kladů románu.
Další plus můžeme autorovi připsat za postavy, které nešustí papírem. Hlavní hrdince Shaře, zapálené vědkyni a agentce s ochabující loajalitou, by sice z mého hlediska neškodilo více charismatu, bohatě to však vynahrazují svérázní vedlejší hráči. Sigrud je příjemně pragmatický barbar, který se s ničím nemaže a prostě kráčí skrz problémy. Guvernérka Mulagheshová je okouzlujícím způsobem přímá, žádná uhlazená politička s korektním slovníkem. Určitě zajímavou figurkou je Otec města Votrov, jakkoliv mé emoce kolem něj všemožně kolísaly.
Na počátku je vražda, ovšem detektivní část „Města schodů“ – pátrání po pachateli zločinu – celkem kulhá, nakonec je to pouhá dějová berlička. Podstatou je objevování světa, přesněji Kontinentu, jeho historie, kultura… Božstva. Obvykle nemám příliš v oblibě, když v knihách vystupují bohové, Bennett naštěstí patří k nemnoha autorům, co zvládli mou mírnou averzi k danému tématu spolehlivě smáznout. V několika ohledech dokázal božské vlivy zpracovat originálně, jinými nepřekvapil… rozhodně nabídl dostatek námětů k přemýšlení i značnou porci dobrodružství. A těch pár velevzácných prvků originality přiklonilo mou misku vah téměř k metě nejvyšší, téměř, třeba se poštěstí u dalšího dílu. 85%