Kategorie: detektivní - drsná škola - antologie

originální název: The Black Lizard Big Book of Black Mask Stories
originál vyšel: 2010

vydání: Plus (CZ) (web) 2016

odkazy: 2x [recenze]

Sirius  | **** 13.06.2016 18:00

kniha u který jsem sice nepil whisky po půlitrech ani nekouřil cigára jak divej, abych si dotvořil atmosféru. Ale i tak jsem si knihu dokázal užít. Samozřejmě ne všechno mi sedlo, ale i tak převažují kladné pocity. Mezi topku u mě patří určitě Deset karátů olova, Čekání na Rustyho, Muž, který si vybral ďábla, Mrtvola nekopala. Naprostý vrchol? Rozhodně Vypůjčený zločin – příběh o tom, že přiznat se ke zločinu je sice někdy fajn nápad, ale když se proti vám obrátí osud, tak vás přiznání může dostat do pěkných problémů. Woolrich byl prostě génius. Jinak oceňuju taky to členění textů do sloupců (čímž je zachován ten časopisecký look), medailonky a bonusové texty. Na druhý straně je škoda, že pro řadu autorů v antologii je tohle zároveň česká premiéra i darniéra. Bylo by prima, kdyby někteří z autorů ještě někdy „mluvili česky“

tomts  | ***** 29.07.2016 06:45

Opravdu skvostná antologie,samoz­řejmě především obsahem, ale i dobovou dvousloupcovou sazbou a ilustracemi; antologie, kterou ovšem, troufám si říci, ocení především střední a starší generace čtenářstva odkojená klasikou, ne-li dokonce stařičkými cliftonkami, Nickem Carterem či Tomem Sharkem, zatímco většině později narozených uctívačů moderních thrillerů či severské krimi budou nejspíš povídky v této knize vesměs připadat málo krvavé, málo akční, zkrátka málo „drsné“. Jako u každé antologie se u čtenářů může hodnocení jednotlivých povídek lišit, ale každý z milovníků tohoto subžánru si zde nepochybně najde svůj šálek čaje, tím spíš, že tu není žádný vyložený propadák, a kousky zařazených méně známých či zcela neznámých autorů si v ničem dobrém či špatném nezadají s tvorbou „hvězd“ typu Chandlera, Gardnera a Hammetta (mimochodem jediných, jejichž povídková žeň spadající do subžánru drsné školy u nás vyšla víceméně kompletní v knižní podobě – některé z ostatních můžeme znát snad jen z porůznu rozesetých povídek v časopisech a novinových přílohách a z několika málo antologií, především „Pulp frictions“), a nijak mi při četbě nevadilo, že povídky jsou si v mnohém navzájem podobné v tom, co od nich zřejmě čtenář žádal a očekával – přímočaře ubíhající děj, úsporný jazyk, nehluboká charakteristika postav, mezi nimiž nechybí kyprá blondýnka, která někdy sama neví na čí straně stojí a která na konci jde buď za katr nebo častěji s detektivem na skleničku, zápletka občas zapletená tak, že na konci se jen obtížně a někdy i „s pomocí boží“ rozplétá – ale přes to přese všecko se mi kniha četla sama a přál bych si podobných počinů povícero, ale když ono to asi nejde moc na odbyt a bonmoty typu „prodělek je taky kšeft“ v současné vydavatelské politice a praxi nemají moc místa. Moje favoritky: nejlepší na konec – Muž,který si vybral ďábla, Vypůjčený zločin a Vražda po slabikách

nobody  | ***** 01.08.2016 17:23

13 původních, dosud u nás nepublikovaných povídek z období americké drsné školy, které se objevily v časopise Black Mask. Spolu s antologií Petera Haininga Pulp Frictions jednoznačně nejlepší na českém trhu.

Lmslaver  | ****1/2 12.02.2017 19:47

Z příběhů plných drsných chlapíků a svůdných žen na vás dýchne atmosféra nasáklá střelným prachem smíchaný s těžkým cigaretovým kouřem. Za zmínku určitě stojí i grafické provedení knihy s původními ilustracemi z Black Mask.