Kategorie: thriller

originální název: The Couple Next Door
originál vyšel: 2016

vydání: Fortuna Libri (SK) (web) 2016; Knižní klub (web) 2017

odkazy: 2x [recenze]

trudoš  | **1/2 21.07.2019 08:50

Oceňuji rychlý spád, krátký rozsah a atraktivní zápletku. Ale to jsou nakonec veškerá pozitiva, která dokážu na adresu Manželů odvedle použít. Jinak mi totiž vadilo prakticky všechno – od absurdního chování jednotlivých hrdinů, po okatě falešné cestičky, jimiž se vyšetřování ubírá. Ovšem až absence smysluplných motivací udělala z nápaditého dramatu nesmyslné počtení, hrající pouze na efekt a nic víc. Ani ta katarze uvnitř rozpadajícího se manželství nefunguje. Shari Lapeña dělá prostě chvilku dusno, pak ukáže na pachatele a konec příběhu, vzácná perlo, logiku ať vezme čert. Důležité je, že čtenář zůstane sedět s otevřenou pusou nad senzačními zvraty. Co na tom, že při zpětné rekapitulaci nedávají skutky hlavních ani vedlejších postav prakticky žádný smysl a v některých momentech dokonce mění jednání dle potřeb scénáře. Poslední zvláštností je pak zvolená er-forma přítomného času, která zabraňuje lepšímu zachycení psychologických profilů, na nichž však vyprávění bezprostředně sto­jí.

Jana677  | *** 18.01.2020 09:00

O téma ztracených/une­sených/zavraž­děných dětí zakopávám v posledním roce nezdravě často, což bude možná důvod, proč mě „Manželé odvedle“ ničím výrazněji nepřekvapili. Autorka sice v úvodu nepříliš dovedně mlží, ovšem motiv i pachatele jsem odhadla v okamžiku, kdy se objevil na scéně – potom už jsem jen čekala, jestli se alespoň jedna z postav bude chovat jako normální člověk, nebo jde striktně o čachry bezpáteřních hajzlů a vyšinutých psychopatů.
Zápletka mi přišla poněkud překombinovaná a logicky děravá, detektivovy dedukce a vyšetřovací metody nejspíš ovlivňovalo počasí, skvrny na slunci, tvar kávové sedliny, nevím… Proč například nenechal podezřelé sledovat a odposlouchávat? V získání povolení zjevně problém nebyl. Také Anne mezi svými duševními stavy kolísá, jak se to právě autorce hodí do krámu. A závěr mě (s prominutím) vyloženě nasral: sice vyplavalo na povrch několik krajně znepokojivých skutečností, ale proč z toho vyvozovat následky, že…
„Manželé odvedle“ nejsou špatná prvotina a poskytli mi k práci obstojnou zvukovou i mentální kulisu, bohužel v nich pro mě bylo mnoho „výbušných efektů“ a málo příčetných lidí s přiměřenými reakcemi. Nějak se v té snaze ohromit čtenáře ztratila věrohodnost. 60–65%