Metawestern? Parodie? Pocta?
Historie? Polopravda? Fikce?
Obtížné dostupné a vnitřně i zvenčí uzavřené místo
Twenty Mile na horské železnici ke stříbrnému dolu někde ve Wyomingu.
Konec 19. století. Omezený počet postav, ke kterým v průběhu děje pár
přibude. Tavící kotlík, z kterého bude podobně jako struska pár duší
odstraněno na haldu hlušiny.
Od Trevaniana jsem nic nečetl a s četbou trochu váhal. Přebal knihy
působí děsně brakově a já se bál, že to bude škvár. A on to škvár
je, ale rozhodně ne stylem psaní. Naopak, občas se objeví latina či něco
vysoce vytříbeného. Sloh je jako ze škatulky a dialogy jsou jak valoun
čistého stříbra. Trevanian střihá postavy jako z partesu a tvoří
z nich panteon westernového kánonu. Takový Ringo Kid je, obzvláště ze
začátku, úžasně napsán a je radost číst, jak se mu daří pronikat do
přediva vztahů v Twenty Mile. A děj, zpočátku ševelící jako potůček
na pěnovcovém prameništi, nabere v druhé půli dynamiku a nevyhnutelnost
kolejemi vymezené dráhy utrženého vagonu.
Potud očekávatelné naplnění čtenářských tužeb. Jenže kniha v sobě
skrývá něco víc. Hned na začátku se objeví, (aby byl později zapomenut a
až koncem knihy a v epilogu obzvláště připomenut) ještě jeden silný
prvek knihy: (pseudo?)faktografie. Autor sceluje western jako žánr, dává
mu významné místo v ikonografii amerického snu a dělá z něj
přísně historicky doloženou skutečnost. Jako něco, co jistojistě bylo a
je dokázáno mravenčí faktografickou prací, ale co je tak trochu mimo tento
svět. Vytváří mytologii. A dělá to neskutečně dobře. Při čtení
epilogu mne autor povodil jak chtěl, jak potřeboval, i slzu ze mne vymáčkl.
A donutil mne googlit. S jakým výsledkem nechci prozradit. Ošidil bych vás
o vlastní nadšení z pokusu porozumět, objevit, zažít. Díky tomu je
Incident nejen dobrá, ale výborná kniha, kterou ocení staromilci
i frikulíni (jen se nesmí bát nějakého toho psychického i tělesného
násilí na postavách) a rozhodně by si ji neměli nechat ujít fanoušci
Tarantina či bratří Coenů.
Úryvek ze strany 131 pro ty, kdo stále váhají, zda je to kvalitní
literatura:
Ale sentiment je vedle lásky totéž co etika vedle morálky, nebo legálnost
vedle spravedlnosti, nebo spravedlnost vedle soucitu – všechno jsou to
degradované formy ušlechtilejšího ideálu.
| |