kniha » Vraždění stínů
chce si přečíst 1 | má v knihovně 3 | antikvariát
hodnotilo: 1
40%
Vraždění stínů

Val McDermid

Vraždění stínů

Kategorie: detektivní

originální název: Killing The Shadows
originál vyšel: 2000

vydání: BB art (web) 2003


Informace / Anotace ke knize: Vraždění stínů

Způsoby, jaké používá sériový vrah, který začal řádit v malebně nehostinném prostředí Skotské vysočiny, jsou velmi dobře promyšlené. Jakpak by také ne, když jsou do detailů kopírovány z kvalitních kriminálních thrillerů. Jejich pachatel však má jednu podivnou posedlost: vybranými metodami vraždí právě autory oněch drastických knih. Zpráva o smrti první z obětí zastihne psycholožku doktorku Fionu Cameronovou ve Španělsku, kde s pomocí místních policejních expertů vypracovává obecný počítačový profil tamějšího sériového vraha. Ten skotský však udeří v krátké době podruhé. Zdá se, že všechny vědecké metody půjdou stranou tváří v tvář vrahově nevídané brutalitě a jeho výběru obětí. Je třeba zapojit mozek i zkušenosti a neztrácet čas; všichni mrtví jsou kolegové jejího snoubence, který je rovněž autorem kriminálních románů. Pokud by se další vrahovou obětí měl stát právě on, zemřel by obzvláště krutou smrtí, protože právě pro jeho barvité popisy vražd udělali čtenáři z jeho knih bestsellery. Intuice Fioně napovídá, že právě tím nápadem se mysl patologického zabijáka zaobírá. Nastává mravenčí forenzní pátrání, při kterém autorka prostřednictvím své hrdinky osvědčuje výtečnou znalost oboru policejní psychologie. Je třeba najít shodné rysy ve zločinech, které se sobě navzájem nepodobají, došlo k nim na různých místech a jediným pojítkem jsou literárními cenami ověnčené a později zfilmované romány, které oběti napsaly. Daly oběti svému vrahovi recept na vlastní smrt?

Patnáctý román skotské autorky Val McDermidové přináší vedle kvalit, na které jsme si u ní už zvykli – vybroušený styl, cit pro atmosféru i znalost odborných reálií – jednu novinku. Jako by autorka chtěla přispět do stále intenzivnější společenské diskuse na téma odpovědnosti umělce za dopad svého díla, jak se nastoluje zatím spíše v souvislosti s filmem či televizí. Jako protiargument námitkám o nebezpečnosti násilí v umění staví posedlost zločinci, kteří se v mediálním ztvárnění mění v obdivované celebrity.