James Lee Burke
Krutý pohled
série: Billy Bob Holland
díl v sérii: 1
Kategorie: detektivní
originální název: Cimarron Rose
originál vyšel: 1997
Taková malá americká města, v jakém sám žije, vídává Billy Bob
Holland v barvitých, optimismem sršících televizních reklamách, jenže je
nikdy nepoznává. V televizi se nemluví o zášti jednoho vůči druhému,
o malých sporech přerůstajících v nenapravitelné následky. Ani slovo
tam nepadne o mužích zákona, kteří jsou s ním v konfliktu víc a
očividněji než jeho skuteční přestupníci, nezmiňují se
o zkorumpovanosti mocných a nevybíravosti v prostředcích ze strany těch,
kteří by se k nim rádi zařadili.
Proto se Billy Bob Holland na televizi raději ani nedívá.
Holland je právník v jednom z těch kašírovaných texaských maloměst.
Denně se setkává s jeho odvrácenou tváří – s neštěstím
ponižovaných, arogancí mocných, s chudobou na jedné a hamižností na
druhé straně, se zločinem, který neprojde bezmocnému, z něhož se však
držitelé moci dokáží vykroutit za cenu spáchání dalšího.
K tomu všemu, i když se snaží žít v souladu s přikázáními, je
Holland pronásledován i hříchy vlastní minulosti.
Lucas Smothers je obviněn ze znásilnění a vraždy mladé dívky. Billy Bob
Holland jej má obhajovat. Dělá, co může, aby sám sebe přesvědčil
o jeho nevině, ale pochybností se zbavit nemůže. Ty pramení hluboko
v jeho rodokmenu: Lucasův příběh se až příliš podobá příběhu
Hollandova dávného předka, jak jej vyčetl z rodinné kroniky. A podstata
potlačované Hollandovy viny spočívá v tom, že je Lucasovým biologickým
otcem.
Holland tedy hájí svého nelegitimního syna nejen před hordou tvrdých
představitelů zákona, kteří možná kryjí skutečného viníka, před
krvelačností maloměstského davu, ale v první řadě sám před sebou.
Přestože americký autor James Lee Burke opustil pro tentokrát svého tradičního hrdinu, soukromého detektiva Deavea Robicheauxe, a rozmoklou Louisianu vyměnil za suchopárný Texas, opět nezklamal. Už dvě dekády vítá i mainstreamová kritika každý jeho nový kriminální román jako nemilosrdné řezy skalpelem do nemocné tkáně americké společnosti a želí toho, že příslušnost do uzavřeného a spíše pohrdaného žánru kriminálního románu brání Burkeovi v univerzálnějším uznání. Ten na ně však zjevně nedbá a rok co rok nabízí čtenářům nový, sice nelichotivý a krutý, ale brilantně odpozorovaný odraz odvrácené tváře americké reality.