Poslední přidané komentáře
Už se vám někdy stalo, že jste se s hrdinou románu ztotožnili natolik,
až to byl takřka váš příběh a ne někoho imaginárního? Historik, který
klesl na společenské dno a skončil u příležitostných výkopů, načež
mu osud přihraje do cesty práci kronikáře vesničky v zapomenutém koutu
Jihočeského kraje, může na někoho působit příliš literárně, ovšem
v mém případě jsem v tom viděl vlastní životní cestu. Samozřejmě bez
všech těch dramatických berliček, ovšem i tak bylo při čtení nad čím
vzpomínat.
Stín smrti Egona Trnky působí na českém detektivním trhu jako
zjevení – nehraje si na Kriminálku Kotěhůlky, ani nestaví zápletku na
sociálních problémech té které vedlejší postavy. Vyprávění
o zapomenutém (nebo spíš přehlédnutém) zločinu působí přirozeně a
vyšetřování Záviše Brieftragera, který je právě tak skvělým
detektivem, jako kdokoliv z nás, je stejnou měrou zábavné i napínavé.
A závěrečná perlička s panem Vondruškou mě doslova rozebrala. Bravurní
kniha a já doufám, že se brzy dočkáme další.
Nápad na zločin je náramně atraktivní, kdyby šlo o zemi třetího
světa, ovšem zasazení do Británie celou věc značně devalvuje.
Jednou-dvakrát by to prošlo, ale v takřka čtyřiceti případech? Navíc mi
to přijde jako strašně komplikovaný způsob, jak přijít k penězům.
Ovšem uznávám, že přemýšlím přízemně a uzurpuji si tím právo na
tvůrčí licenci, ohýbající realitu pro potřeby románu.
Jenže Paul Finch jde na můj vkus až příliš na ruku moderním trendům,
odmítaje být alespoň trochu osobitý. Míchá tak psychologické problémy ze
severských kriminálek s kriminální školou anglo-amerických autorů.
Přičemž chování protagonistů občas odporuje logice a ústřední zvraty
připomínají filmy z devadesátek. Kdybych to četl před dvaceti lety, byl
bych nadšený, dneska znám autory, kteří dokážou vykreslit
uvěřitelnější hrdiny, nezabředávají do rodinných dramat a
nevycucávají si akční scény z prstu. Navíc mi hodně vadila ta
neuzavřenost; na to, kolik stran autor příběhu věnuje, mohl jej alespoň
dotáhnout do konce.
Přestože Polednice není autorovou prvotinou, v mnoha ohledech tak
působí. Atmosféra kriminálky končí u papundeklových kulis a chování
hrdinů je jak vystřižené z televizního seriálu pro středoškoláky.
Pokus o vážnou detektivku je pak o to komičtější, o kolik víc se
spisovatel snaží být autentický, třebaže s realitou má popis policejní
práce společného stejně, jako kobylka luční s kobylou mustanga. Nehledě
na obehrané motivy, které pro příběh nakonec často nemají význam a jsou
tu jen proto, že si bez nich autor nedokáže představit průběh
vyšetřování.
Plusem nadále zůstává čtivost, respektive spád vyprávění. Jiří
Březina se nesnaží podbízet čtenáři morbiditou na úkor literárního
řemesla. Poctivě se drží vytyčené linie příběhu, který je však
k uzoufání všední, přičemž občas vychytá moment jiného úhlu pohledu,
který celou situaci alespoň příjemně polidští. Jenže propriety působí
vynuceně, jako by pracoval s něčím, o čem toho zas až tak moc neví a
jen kopíruje koncepty, které fungují jinde.
Román, který začíná jedním z nejatraktivnějších motivů, jaký
jen gangsterka může nabídnout – nález bezprizorních peněz, jejichž
přivlastnění spustí řetězec kalamitních událostí. A právě takové
Sladké navždy je, pouze s tou výjimkou, že inkriminované bohatství vůbec
nezasahuje do života hrdinů Marcuse Claye a Dimitriho Karrase. Ti se pouze
bezděčně připletou k další pouliční válce gangů, která vyvrcholí na
jejich půdě a jim nezbývá než zase jednou sáhnout k hrubému násilí,
neboť zákon betonové džungle mluví jasně: silnější sežere slabšího.
Jediný paradox spočívá v tom, že „ostří hoši ulice“ jsou čím dál
tím mladší.
George P. Pelecanos spřádá další ze svých historek z podsvětí,
zasazenou tentokrát do roku 1986. Klíčoví hrdinové jsou stejní, jen
starší, zodpovědnější, rozhodnější. Přibude ovšem pár vedlejších
postav, ať už jde o zkorumpované poldy, nebo zločince a jejich poskoky,
přičemž jejich přítomnost dotváří komplexnější obraz skutečného
podsvětí a jeho propletenosti s běžným životem.
Historická detektivka, oblečená do hávu dobrodružného románu,
přičemž Bernard Cornwell využívá všech zbraní, které umí tak dobře
ovládat – tvorbu sympatických postav a vykreslení dobových kulis.
Hrdinové v jeho románech pracují, šermují, milují a umírají, a člověk
přitom z toho nemá pocit, že by četl mizerně budovaný pokus o drama ze
skutečného středověku. Příběhovou linii pak skvěle doprovázejí
rozhovory o kriketu, popřípadě anabáze výtržnictví v divadle. Právě
tyhle momenty jsem si zamiloval nejvíc, výborně totiž dokreslují atmosféru
doby a zároveň jsou v kontextu ústředního děje ohromně zábavné. Co pro
mě naopak bylo navíc, byly všechny ty věci kolem katovského řemesla,
které znám už z jiných knih a navíc mi nedělají dobře na
představivost.
Dějová osnova je jednoduchá, dokonce ani žádných proradných překvapení
se nedočkáme, což byla pro mou čtenářskou paranoiu příjemná změna. Jen
milostné lince jsem moc nerozuměl, celou dobu jsem doufal, že hrdinova ruka
skončí v úplně jiném rukávě.
Na detektivních románech Jaroslava Velinského zbožňuji především
civilní způsob, jakým rozehrává kriminální zápletku. Ani tentokrát
nejde o nic nesmyslně vykonstruovaného – Ota Fink je přinucen zúčastnit
se podnikového lyžařského zájezdu, aby hned po příjezdu na horskou chatu
zjistil, že jeden ze spolucestujících někde mezi Prahou a Martinicemi
zmizel. Následné peripetie při hledání ztracené soudružky Marie jsou
skutečnou cestou pro vraha, nesoucí se v duchu sněhových závějí,
mrazivých rán a chladnokrevných rozhodnutí.
V kontextu předchozích knih je tak Cesta pro vraha jednou z těch
rychlejších, protože se odehrává v průběhu dvou – tří dnů, což
náramně zvyšuje dějové tempo. Celé to přitom působí jako autentická
příhoda z mládí, kdy představy o zločinu jsou v přímém střetu
s temnou stránkou reality. Zároveň se autor opět drží oblíbené
trampské tématiky, která sice v dnešní době může působit jako těžký
underground, ale na ty, co v ní alespoň částečně vyrůstali, dýchne
parádní nostalgií.
Mats Strandberg vyšvihl thriller v duchu klasického slasher hororu, bez
nějaké té fantastické berličky, jež by antagonistovi propůjčovala
nadlidské schopnosti. Zároveň na to jde typicky skandinávských způsobem,
kdy se na víc jak stu stránkách seznamujeme se skupinou budoucích obětí,
přičemž u každého je nám nabídnut psychologický i sociální rozbor.
Skrze dialogy a myšlenkové pochody postupně poznáváme kdo je co zač a
buďte si jistí, že na firemním teambuildingu lidí z obecního úřadu
poznáte docela zajímavé typy. Naštěstí nerazí autor logiku, že kdo má
být mrtvý musí být čtenáři nesympatický, takže když dojde na lámání
páteří, je vám líto i toho největšího podvraťáka.
Ovšem čekáte-li, že vám Seminář nabídne něco víc, než že skupině
lidí na odlehlém místě někdo pustí žílou, nemusíte se s knihou ani
namáhat. Tohle je sic pomalá, leč přímočará vyvražďovačka;
s nápaditým průběhem, ale bez špetky inovace. Působivá, ovšem
v důsledku stejná jako desítky jiných. Pak už je to jen o lásce
k žánru.
Pár hezkých nápadů zpracovaných se všední řemeslností. Taylor Adams se začíná až příliš často opakovat v základním námětu – boj se zabijákem v opuštěné oblasti – a na textech se to projevuje čím dál méně propracovanými postavami. Autor si uvědomuje, že nemůže psát dokola o těch samých lidech jen jinak pojmenovaných, a tak se jejich charaktery snaží pokaždé okořenit trochu jiným způsobem. Ale tentokrát mu to nevyšlo, třebaže oceňuji snahu zakomponovat do příběhu něco, s čím máme zkušenost pravděpodobně každý z nás. Negativní střet s autorem na konto záporného komentáře. Ale právě proto, jak důvěrně tu situaci člověk zná, nepřijde mu to jako něco, kvůli čemu by někdo zabíjel. Vše následující už zavání trochu stylem Jefferyho Deavera, kdy jsou nám klíčové informace schválně podávány po kouskách, abychom si obrázek o situaci nemohli udělat hned na začátku. Přesto se čtenáři začne rýsovat skutečný motiv už někdy v polovině románu a zbytek je tak navzdory autorově snažení bez překvapení.
Sebastian Fitzek bez brutality a násilností. Německé duo Ursula Poznanski
a Arno Strobel rozehrávají atraktivní drama, plné nejasností a záhad, jež
bortí život šťastnému páru. Thriller doslova nabitý zvraty, které
přicházejí s každou kapitolou a řítí se vpřed s razancí ninjovské
Kawasaki. Otázek přibývá, stejně jako nepochopených souvislostí a
člověk se nestačí divit, kam až to všechno směřuje – což je ale
naneštěstí právě ten kámen úrazu. Je toho zkrátka příliš, pročež
vyústění působí nechtěně lacině. Autoři zbytečně moc tlačí na pilu,
vypichují miliardy detailů, které pak v důsledku nehrají roli a nutí
čtenáře si všeho všímat a hned to v mysli rozebírat. A kvůli tomu, že
řešíte spoustu detailů, vás pak ve finále otráví přímočaré
řešení. To už bych byl vděčnější za nějakou tu fešáckou
obskurnost.
Ale jinak spokojenost, zápletka má grády a povedený je i styl vyprávění,
kdy se střídají úhly pohledu na stejnou situaci, třebaže zrovna tenhle
řemeslný leitmotiv se bohužel snadno okouká.
„Život kriminálnika bol oveľa jednoduchší a bol aj zábavnejší. Byť
slušný je pakáreň.“
Arpád Soltész vykresluje 90. léta se stejnou syrovostí, jako třeba Dominik
Dán či Jozef Karika, ovšem namísto toho, aby popisoval děsivě humpolácké
praktiky mafie, soustředí se na životy lidí, kteří chtěli přijít
k penězům a ke svému údivu zjistili, že legálně to nepůjde. Autor to
však neobaluje do hávu chrabrého zbojničení, ale rozehrává tragikomické
drama vzestupu a pádu obyčejného zlodějíčka, jenž se neštítí zaprodat
duši zlu. Protože když to neudělá on, udělá to někdo jiný na jeho
úkor.
Problém s podobnými antihrdiny však spočívá v tom, že k obírání
druhých je nemotivuje životní tíseň, ale prachobyčejná touha po snadno
nabytých penězích a v ten moment se čtenáři těžko křesá jiskra
sympatie, jinak by si musel připustit pohnutky shodné s jejich. Přesto
románu Zlodej nelze upřít perfektně vykreslenou atmosféru doby, která
bohužel, na východním Slovensku ani po třiceti letech nedostála
výrazných změn.
Drsné město asi nejlépe vystihuje podstatu tvorby amerického romanopisce
George P. Pelecanose. Příběh, ve kterém nejde o detektivní pátrání či
kriminální zápletku, je koncipován jako náhled do života různorodých
hrdinů, kteří tím či oním způsobem bojují s vlastními démony. Jeden
se musí vypořádat s minulostí zločince, druhý s prohlubující se
závislostí na alkoholu a mezi tím vším se pohybují náctiletí gangsteři,
handrkující se o roh zcela nepodstatné ulice jen proto, aby si vzájemně
dokázali, kdo je větší borec.
Tohle je život na periférii Washingtonu D. C., někdy přezdívaném Drama
City, nebo také hanlivěji Dodge City. Záleží na tom, jakou máte náladu.
Autor věcně proniká do nitra postav a nutí vás paradoxně namísto nich
soudit sebe samotné – nahlédnout do vlastního svědomí a pátrat po tom,
zda byste v sobě našli stejný kus odvahy, jako oni. To celé pak rámuje
cynický humor, který v kontrastu se syrovou realitou nepřiznaného ghetta
působí uvěřitelněji než jakýkoliv dokumentární cyklus.
Průměrná kriminálka s průměrnou zápletkou i skupinou vyšetřovatelů. Skoro to až vypadá jako román na objednávku, splňující na miligram přesnou váhu všeho, co čtenář standardně vyžaduje. Drsného „starého vlka“, mladý tým spolupracujících kolegů, anglický venkov, hrůzyplné zločiny a překvapivý závěr. V jednotlivých detailech pak práce J. D. Kirka (alias Barryho Hutchisona) působí trochu všedně, kdy se jen občas blýskne střípek originality. Jinak ale román připomíná televizní detektivku, kdy u jejího začátku usnete a proberete se až na konci, přičemž si uvědomujete, že mezi bodem A a bodem B se toho až tak moc důležitého nestalo, pouze obligátní slepé uličky, mylná obvinění, vztahové dialogy a bezelstné kopance v logice. Děj je přitom natolik předvídatelný, až má člověk pocit, že byl tvořen podle nějaké šablony. A tak jediné, čím Království z kostí lehce vyniká nad současným průměrem, je absence niterného pitvání se v psychologii postav a řešení jejich sociálních či rodinných problémů.
Zapomeňte na mimozemské civilizace či artefakty, futuristická udělátka
nebo vědecké teorie v praxi. Tenhle příběh se klidně mohl odehrát tak,
jak jej Chris Hadfield napsal a stačilo k tomu málo. A protože tvůrce ví
přesně, o čem mluví, uvěřitelnost kulis i děje se zvyšuje s každou
další kapitolou.
Kde ovšem autorovi precizně funguje technická stránka, už méně uvěříte
psychologickému uvažování klíčových postav. Odhalování motivací
působí nuceně a jakmile dojde na přímé konflikty, jeden by si myslel, že
je svědkem ochotnického představení. Nemluvě o zbytečných odbočkách,
jež sice zvyšují povědomí o problematice letů do kosmu, ale pro zápletku
nemají při zpětném pohledu žádný význam.
Přesto děj klape. Drama o třech lidech v uzavřeném prostoru plavidla, kde
sice můžete mít proti komukoliv cokoliv, ale zároveň jste na jeho
schopnostech beznadějně závislí, je promyšlené skvěle. Připočtete-li
k tomu diplomatické a špionážní hry sedmdesátých let a máte o zábavu
na několik večerů postaráno.
Tim Weaver to dělá fikaně – vymyslí si co nejatraktivnější záhadu
a pak čtenáře vodí několik stovek stran na vařené nudli, aby v závěru
velmi pofidérním způsobem celou věc vyřešil. K jeho cti se sluší
říct, že náměty neopakuje a po celou dobu se snaží držet co nejvíc
u země, ačkoli některé díly by možná proti tomuhle argumentu
protestovaly.
Každopádně Poslední sbohem začíná naprosto fantasticky, ostatně skoro
jako každá detektivka pana Weavera. Jakmile dojde na samotné vyšetřování,
rozjíždí se dobře známá mašinérie službiček a kontaktů na těch
správných místech, aby se následně ukázalo, že David Raker se ocitá
uprostřed velmi prekérní situace – na jedné straně barikády po něm jde
nemilosrdně policie, na straně druhé neméně nemilosrdně vycvičený
zabiják, jež se neštítí absolutně ničeho. A teď se při všem tom
zmatku snažte najít někoho, kdo zmizel před čtyřiceti lety…
Třešničkou na dortu je pak propojení s románem Ztracené střípky, aby
všechny knihy zapadly na to správné místo skládačky.
Zajímavé prostředí ropných polí na Aljašce a život na základnách těžebních společností. Popis poměrů i zimní krajiny je velmi barvité, autorka ví o čem píše, ale bohužel potlačuje samotnou detektivní zápletku a vyšetřování hlavní hrdinky.
Hrozná blbost. Komunistická agitka o tom, jak je vojna fajn. Ke krimi to má asi tak blízko jako Vražda v Orient expresu ke steampunku.
Reacher je i v tomto pokračování jako buldozer, drtí a hrne těla nepřátel před sebou. Jen si myslím, že mu víc sedí, když bojuje proti zločineckým gangům, než když zachraňuje Ameriku před nepřátelskými agenty. Stále čtivé, ale čím dál tím více hůře uvěřitelné.
Sympatická kombinace mých oblíbených seriálů Veronica Mars a Twin Peaks, přizpůsobená věkové hranici čtrnáct až šestnáct let, přičemž z každého ze zmiňovaných děl si bere jen ústřední motivy – demaskování „druhé tváře“ oblíbené školní hvězdičky a dívčí detektiv na střední. A třebaže to Holly Jacksonová nedotáhne dál než k průměrnému young adult thrilleru, nemůžu říct, že bych se během těch tří set šedesáti stran nudil. Samozřejmě se na tom podepsala má fascinace patologickými vztahy mezi středoškoláky, na nichž je celý příběh postaven. Kdyby nebylo závěrečného selhání v konstrukci zločinu, byl bych uspokojen na devadesát procent. Hrdinka přirozeným způsobem odhaluje události pět let starého případu a postupně odkrývá skutečnosti, jež státem placené policii nejen že unikly, ale ještě je vyšetřovatelé ostentativně ignorovali. V rámci cílové skupiny povedená kniha, ale pravdou je, že Veronica Mars to není. A Twin Peaks už vůbec ne. Avšak být mi -náct, určitě bych se tolik nežinýroval.
Sotva Logan McRae nastoupí po delší odmlce do služby, musí vyšetřovat ten nejhorší a nejodpornější zločin – vraždu a zohavení dítěte. S postupným pátráním a prověřováním podezřelých, přibývá mrtvých a samozřejmě roste i nervozita veřejnosti. Solidní, napínavý kriminální příběh s akčními úseky se čte prakticky sám, až do rozuzlení závěrečné zápletky.
Příliš překombinované a Phyllida už taky začíná být trochu nesnesitelná.
Harry Bosch a Mickey Haller v jednom týmu, dějová linie se střídá rovným dílem mezi detektivem a advokátem (tentokrát je vlastně Haller v roli prokurátora). Brilantní gradace napětí, strhující děj, jen závěr jsem trochu nevydýchal, marně jsem čekal překvapivé finále, myslel jsem, že někdo vytrhal z knihy poslední stránky. Inu ne vždy se dokáže vysvětlit vše kolem zločinu, pachatel si odnese své pohnutky do cely, nebo do hrobu. Přesto dávám plný počet bodů.
Kormidlo vyšetřování přebírá čím dál více Ballardová, zřejmě proto, že by akční pasáže už stárnoucí Bosch nezvládl. Je ale jedno, je-li hlavní postavou Bosch, Ballardová, advokát Haller, nebo kdokoliv jiný, Connelly dokáže vždy svým příběhem zaujmout a připoutat čtenáře až do poslední strany knihy.
Průhledně prvoplánový thriller, třebaže ústřední premisa je
vynikající. Mladý student zpovídá usvědčeného vraha třicet let starého
zločinu, který se ocitá na smrtelné posteli. Paráda. Jenže Allen Eskens se
příliš nechal unést a odpustím-li mu průhledné justiční pochybení,
pořád mi vadí nucené vyhrocení osudů hlavních protagonistů. Žádná
z postav tu nemá normální minulost, každá má za sebou nějakou nepravost,
jež proměnila jejich charakter. Každý jeden z těchto motivů by přitom
vystačil na román, tady je však autor utrácí, jako kdyby šlo o drobné na
pouti. Nejhorší přitom je, že všechny ty osudy s ústřední zápletkou
vlastně ani moc nesouvisí.
Odhalení skutečného vraha pak překvapí jen prvňáčky, přičemž snaha o
„šokující“ zvrat, je spíš výmluva učitelce za nedodaný domácí
úkol. Nemluvě o přeslazené post-titulkové scéně, které chybí snad jen
ta svatba. Přes všechny výhrady musím ale přiznat, že se to četlo
náramně dobře a po dobré tři čtvrtiny mě děj udržoval ve stavu pozorné
zvědavosti.
Další Connellyho výborně napsaný příběh ze soudního prostředí s advokátem Hallerem v hlavní roli. Tentokráte bez velkého zvratu, zato s vědomím, že obhajoba klienta bude hodně složitá proti mocnému protivníkovi, který umí tahat za nitky a osnovat temné plány.
Umírněnější verze Angely Marsonsové, nebo Roberta Bryndzy
s jednoduchou, ale nepříliš propracovanou zápletkou, ve které je
nejslabším místem hlavně závěr, protože ve čtenáři evokuje dojem, že
hrdinka kápla na vraha vlastně spíše jen pouhou náhodou, než poctivým
vyšetřováním. Napsané je to svižně, hodně dialogů s milými záchvěvy
sarkasmu, ale jinak nic, co by výrazně vybočovalo ze standardu. Na druhou
stranu autorka se zbytečně nevykecává, takže všechny události jdou ráz
na ráz, není tu moc hluchých míst, kdy by se jen přešlapovalo.
Naneštěstí samotné vyšetřování působí jak z televizního seriálu,
o realitu se ani neotře.
Můj soukromý problém s románem spočívá v tom, že jsem zmlsaný
autorkami jako Tana Frenchová či Jess Kiddová a od Olivie Kiernanové jsem
v rámci irského prostředí prostě čekal něco podobného. Tohle je ale
vysloveně vanilková kriminálka s vynucenou dávkou osobního traumatu,
který alespoň že se zápletkou částečně souvisí, takže to není úplné
natahování nenatahovatelného.
Léto je v plném proudu a Ota Fink vyráží se svou partou kamarádů do
rozlehlých lesů u Holetína, do míst, kde dříve býval vojenský prostor.
Ideální příležitost pro klidné rozjímání nad nesmrtelností chrousta,
kdyby se ovšem uprostřed temných hvozdů najednou nerozezněl zvuk
vyzvánějícího telefonu…
Snad poprvé v sérii se Jaroslav Velinský projevuje jako plnokrevný tramp,
což vyniká především v dokonalém popisu čundráckého bivakování,
mluvy a naturelu. Zápletka je přitom zcela prosta nějakého složitého
vraždění či prvoplánových morbidit. Ostatně, ani pořádné mrtvoly se
zde nedočkáte, protože celé vyprávění se primárně točí kolem
zjevných záhad a možných tajemství. Autor však dokonalým způsobem umí
gradovat napětí, které je navíc podkresleno jedinečnou atmosférou
počínajících 60. let, což fantasticky vyniká při líčení příprav
vesnického candrbálu. Nevinné letní dobrodružství se tak pomalu mění
v kriminální drama, jehož vyústění zase jednou dá za pravdu Otově
bezděčné detektivní intuici.
Bosch a Ballardová opět spolu vyšetřují staré, nevyřešené vraždy, tentokrát přímo na novém oddělení, speciálně vytvořené pro tyto vychladlé případy. Sedmdesátník Harry, ve srovnání s předchozí knihou Temné hodiny, má aktivnější roli, jak ve vyšetřování, tak i v akčních scénách. Michael Connelly je jako vždy skvělý vypravěč, příběhem jsem prošel rychle a hladce, jako nůž máslem.
„Lidi rádi o pomstě mluví jako o spravedlivým činu, jenže ona je to
jen nenávist v hezčím kabátě.“
Zatímco Asfaltová pustina pracovala s jednoduchou zápletkou, příznačnou
pro gangsterské prostředí, v Slzách ostrých jak břitva šel S. A. Cosby
trochu dál. Přirozeně zůstal nekomplikovaný děj, založený na staré
dobré pomstě dvou rozdílných mužů, jejichž synové se stali obětí
chladnokrevné vraždy. A zatímco se hrdinové potýkají s pouličními
zločinci všeho druhu, musí se zároveň vypořádat s vlastní
zaslepeností, ať už jde o barvu kůže, nebo o sexuální orientaci.
Totiž, nejen že synové byli jako den a noc, ale navíc šlo o dlouholeté
milence. Životem otřískaní alfa samci tak ve vlastních hlavách selhávají
hned na dvou úrovních – coby muži i jako otcové. O to krvavější je
brázda, kterou za sebou zanechávají, bez skrupulí postupujíce proti proudu
až na samotný vrchol potravního řetězce.
Silná, strhující a syrová jízda na ostří břitvy, kombinující v sobě
to nejlepší z moderního noiru a drsné školy.
Horowitzova postmoderní jízda pokračuje detektivkou, ve které do role watsona obsadil sám sebe. Kniha je psána v ich formě, spisovatel Horowitz píše o svých reálných zkušenostech z psaní, watson Horowitz se snaží sledovat svého sherlocka, poněkud nesnesitelného expolicajta Hawthorna. Fikce se prolíná s autobiografickou realitou, psaní s metapsaním – autor v následujících kapitolách píše o svém psaní kapitol předchozích i budoucích – detektivka se svou vlastní kritikou… prostě podivuhodné prolamování čtvrté stěny bez trapného prolomení čtvrté stěny. A Horowitz je dostatečně chytrý na to, aby se mu to celé nerozpadlo pod rukama, takže výsledkem je až opojná slast (vyjádřená i častou potřebou googlit, kde končí realita a začíná fikce).
Sama detektivka je solidní, vcelku uspokojivá, byť nikterak závratně originální. Diana Cowperová, matka slavného herce Damiana Cowpera (fiktivní osoba, vzniklá dle internetu spojením Damiana Lewise a Bena Barnese a možná dalších), zajde do pohřebního ústavu, domluví si svůj pohřeb… a ještě tentýž den je zavražděna. Případem je jako konzultant pověřen bývalý inspektor Hawthorne, kterého napadne, že by si přišel na víc peněz, kdyby jeho vyšetřování někdo sepsal a vydal jako knihu (šábneme se půl na půl), a jelikož díky konzultacím při natáčení Foylovy války zná Anthonyho Horowitze, osloví právě jeho…
V různých recenzích se dozvídáme, jak je dobře, že Horowitz opustil žánr pastiše. Ale on neopustil. Tohle je sherlockovský pastiš jak kráva, jen s nekolikerým postmoderním twistem. Ale dobré to je.
Když se Sharon Boltonová drží scénáře „lovec pronásleduje kořist“, má to perfektní drajv, jakmile ale přejde k pokusu o detektivku, uvěřitelnost jde stranou a stává se z toho babské čtení. Právě tohle pro mě bylo největší slabinou jinak slušného thrilleru, okořeněného špetkou magie. Jen je škoda, že přes všechny čáry máry se nakonec žádná kouzla nekonají, až na jedno maličké spoutání v závěru. O nějakém vyšetřování se však mluvit nedá, autorka si v podstatě dělá, co chce, včetně náhodného házení klacků pod nohy. Podobně náhodné jsou předkládané motivace i samotná konstrukce zločinu. Nehledě na to, že uvědomělá hlavní hrdinka, bojující za právo žen sloužit u policie, je taková ťunťa, že skončí v náručí prvního ženatého fešáka, a když pak dostane od kolegů přes prsty, musí běžet k čarodějnicím, aby se psychicky nesložila. Bohužel, záměr zločinců si člověk musí domyslet, přičemž o konkrétní identitě pachatele se můžeme dohadovat do té doby, než bude v nějakém dalším románu konfrontován.
Thriller se dvěma pozitivy – ponurou atmosférou opilé postsovětské
země a s rekem, který není akčním hrdinou. V případě druhého bodu jde
ale zároveň o největší slabinu. Protože, i když se mi líbí, že je
příběh psán z pohledu obyčejného člověka, který se ocitne na místě,
kde standardní západní procedury nefungují a morálka je nastavená úplně
jinak, nejde o protagonistu, kterému bych dokázal držet palce. Jeho způsob
vyšetřování až příliš připomíná vesničana, absolutně netušícího,
kam se vrtnout a nešťastně pobíhajícího po nákupním centru.
Jednoduchá dějová linka by mi ani tolik nevadila, mám tyhle věci rád.
Problém je, že hrdina Tomáše Boukala někde začne, vydá se nějakým
směrem, tam nepochodí, vydá se jiným směrem, tam náhodou narazí na
pachatele, dojde ke konfrontaci a konec zvonec. Tohle je špatně, chybí tomu
prvek napětí, což ještě podtrhne ultra depresívní konec, o kterém si
myslím, že jej autor napsal z trucu, aby si čtenář moc nemyslel. Mohla
z toho být dobrá povídka, ale román?
Po románu Lovcův úplněk jsem podvědomě čekal zvolnění. Posledně
naložila Dana Stabenowá vyšetřovatelce Kate Shugakové pěknou hromádku
trablů, takže logicky musel přijít díl plný popírání, hněvu,
smlouvání, deprese a nakonec smíření.
A ono ejhle, ocitáme se v Petrohradě, kde si ke svému kousku štěstí
přijde ruská mafie dosti nevybíravým způsobem. O pár stránek dál
přistává Vrtulník Jim na nejzápadnějším koutu Aljašky, aby se
infiltroval mezi pachatele petrohradského masakru, kteří tu hledají klid,
mír a kupce ukradeného plutonia. O Kate ani zmínka, kromě toho, že už ji
pár měsíců nikdo neviděl. Jasně, říkáte si, pravidla se změnila a
autorka povede tuhle hru tentokrát jinak. V ten moment Jima postřelí a
všechno se hnědým navrch obrátí…
Půlnoc opět přichází je prozatím nejdelším románem série, přičemž
tu ale žádná stránka není navíc. Zápletka funguje dokonale a kromě
úplného závěru, který má k detektivce bohužel ještě daleko, nemám
knize prakticky co vytknout. Snad jen to, že skončila.
Podle data původního amerického vydání až děsivě prorocký román,
který naštěstí přepálil skutečnost, třebaže některé momenty takhle
zpětně až děsivě připomínají prožitou realitu. Lawrence Wright ovšem
nevyužívá celosvětovou pandemii k tomu, aby pouze kritizoval jednotlivé
státy za jejich neschopnost se s problémem vypořádat, ale rozehrává mezi
nimi rovnou regulérní válku zapříčiněnou všeobecnou paranoiou ohledně
toho, kdo a co způsobil.
Když však pominu omáčku kolem, nemůžu se zbavit dojmu rozptýlených
fragmentů, které výborně fungují samostatně, ale v celku postrádají
údernost. V okamžiku, kdy se mluví o tisíci či milionech mrtvých,
nepůsobí to zdaleka takovým dojmem, jako při sledování umírajícího
jednotlivce. Osudy hrdinů jsou navíc zprostředkovány zbytečně
útržkovitě a těžko k nim hledat cestu, když spoustu důležitých
momentů autor pro zjednodušení přeskakuje. Přesto vyprávění nemohu
upřít sílu ani údernost katastrofy, proti níž je morálka, vůle a
moudrost člověka naprosto nicotná.
Převážně akční, napínavé, ale najde se i pár nudnějších pasáží. Očekával jsem větší štvanici na vězně, ale vyšetřování se zaměřuje pouze na samostatné pátrání policisty dálniční hlídky. Děj se tak odehrává více jako duel mezi policistou a šéfem uprchlých trestanců připomínající westernové příběhy (šerif versus desperáti). Přes to všechno jde o kvalitní dramatický thriller.
Ačkoli australský, působí detektivní román Každý z mé rodiny
někoho zabil typicky britsky. Ať už kvůli důslednému lpění na
správných literárních postupech (včetně proslulého Desatera pátera
Knoxe) nebo odlehčené interakční formě s jakou Benjamin Stevenson
provází čtenáře příběhem. Na jednu stranu si tak autor z žánru
utahuje, na druhou mu skládá nijak neutajovaný hold.
A právě pro ten civilní přístup ke kriminálce, která nepotřebuje
šokovat morbidními vraždami, psychologickými rozbory a neproveditelnými
zvraty, mi bylo celé vyprávění neskonale sympatické. V důsledku je
přitom zápletka prostinká – máte skupinu podezřelých v lyžařském
středisku a hrdina vás postupně provází celým vyšetřováním, aniž by
vám zatajil sebemenší detail, popřípadě na vše skutečně důležité
náležitě upozorní. Přesto v závěru překvapí vynalézavým řešením,
bez toho, že by porušil kterékoliv z pravidel Knoxova desatera. Zkrátka
příjemné, stručné, zábavné. Jednorázovka, která se v moderní době
bohužel už moc nenosí.
Ne tak hrozné, jak jsem očekával, ale přesto titul Nejlepší detektivní
povídky desetiletí hraničí se lživou reklamou. Kromě dvou textů
nedosahuje obsah ani průměrných kvalit, natož aby dílka měla co
společného s přívlastkem „nejlepší“. Bez nápadu, bez překvapení,
bez point. Často se jedná co suchou rekapitulaci policejního vyšetřování,
jako by se redaktorka Heda Bartíková snažila kriminálním obsahem vynahradit
absenci literární detektivky.
Realita je samozřejmě jiná, tohle nemá s erudovaným výběrem toho
nejlepšího co společného. Úmyslem bylo předložit čtenářům brožuru na
cestu vlakem a v tomhle ohledu plní svou funkci na výbornou. Jen je škoda,
že název víc škodí, než reprezentuje.
Každopádně, přeci jen na mě pozitivně zapůsobily povídky Jana J. Vaňka
a Antonína Jirotky. Ta první řeší originálním způsobem zbavení se
mrtvoly a ve druhé sledujeme odhalování prastrýcova rafinovaného zločinu.
Zbytek byla nuda k uzoufání. Dalšímu podobnému „výběru toho
nejlepšího“ se příště raději vyhnu.
Nenáročný thriller pro klidné povahy, které nepotřebují ke štěstí
příliš akce a naopak jim vyhovuje, když se autor soustředí na lidské
osudy, popřípadě konec okoření silným morálním odkazem.
Martin Suter si zvolil za nositele svého poselství maličkého růžového
slona, hříčku umělé genetické manipulace, kterážto několika románovým
hrdinům obrátí život vzhůru nohama. Premisa zápletky přitom nijak
zásadně nepřekvapí, pouze člověk zpočátku tápe v časových posunech,
což se ale velmi rychle ustálí. Pak už následuje samotné pronásledování
ústředních protagonistů, snažících se zachránit život zvířeti, jež
by jinak skončilo naporcované pod laboratorními sklíčky. Naneštěstí
působí padouši natolik lopotně a hrdinům se málokdy do cesty postaví
skutečná překážka, takže příběh už v polovině ztrácí na
adrenalinu. I tak ale spisovatel dokáže zaujmout mnoha informacemi, ke
kterým se jinak nedostanete, ať už jde o život slonů, bezdomovců nebo
cirkusáků. Ve svém důsledku milá, zajímavá a dojemná pohádka.
Neklidná krev by byla skvělá detektivka, kdyby její rozsah činil tři
sta stran. Konstrukci zločinu má totiž autorka promyšlenou skvěle,
přičemž zdánlivě nekonečné obcházení svědků sice nenabízí příliš
mnoho možností pro nějaké napětí, zase ovšem poctivě odpovídá na
milion šest otázek, jež Strike s Ellacottovou k případu mají. Postupně
tak s nimi skládáte obrázek událostí starých čtyřicet let a hledáte
mezi stopami tu, jež ukáže na pachatele.
Když ale tuhle koncepci roztáhnete na stran devět set, zákonitě se vám
řemeslo rozpadne pod rukama. Joanne Rowlingová hned v prvních kapitolách
nastíní zápletku a vy přitom víte, že odpovědí se dočkáte až po
překonání devíti kruhů pekla, z nichž jen dva se skutečně týkají
toho, co je pro děj podstatné. Ten zbytek je vztahovka mezi hrdiny, civilní
chod agentury a soukromý život protagonistů. Když pak v závěru přijde
řešení, takřka jásáte, že jste se po tom dlouhém maratonu konečně
dobrali konce, pročež nad hodnověrností a logikou ani moc nedumáte.
Perfektní námět, perfektní rozjezd. Jakmile však dojde na zápletku,
překvapivě rychle mě to přestalo bavit. Když ponechám stranou morální
dilema, jestli je v pořádku, aby se policajt vydal na cestu krvavé odplaty,
protože vlastní systém nefunguje – ovšem není uspokojivě vysvětleno
proč, prostě se to autorovi zrovna hodí do karet – je to ve svém
důsledku nudně lineární. Hrdinka si vyhlédne dvanáct zločinců, které
hodlá připravit o život a následně chodí od jednoho k druhému a nejsou
to zrovna dortíky, co jim doručuje. Přitom nápad se mi líbí, ale suchý
akční styl, který Thomas Perry zvolil, působí až příliš průměrně,
nemluvě o absurdně supermanovských schopnostech ústřední postavy. Až si
člověk říká, jak mohli všichni ti padouši napáchat při svém útěku
tolik zla, když proti nim už tehdy stála Leah Hawkinsová.
Jako film s délkou devadesáti minut by to bylo náramně relaxační, ale
tří set stránkový román toho nabízí překvapivě málo atraktivního,
opomenu-li děsivost prvních čtyř kapitol.
Jde o druhý díl rozjetého cyklu, takže na důkladnější
představování postav můžete zapomenout. Přesto román funguje i bez
znalosti předchozího svazku, snad jen, že člověk zpočátku plave ve
množství jmen a postav.
Zápletka samotná se rozjíždí pomalu, a spíše, než klasické detektivní
vyprávění, připomíná civilní noční můru, jakou může zinscenovat snad
jen kosmopolitní New York. Jsou tu silné momenty, kdy se vám z lidské
krutosti doslova zvedne žaludek, avšak osnově chybí jasnější kompozice,
jež by upřednostňovala hlavní dějovou linii před vedlejšími odbočkami.
V poslední třetině pak zápletka uhne nečekaným směrem, pročež nemůžu
říct, že se všechno vyřešilo k mé spokojenosti. Tohle ale není
kriminálka o jedné vraždě a konkrétním pachateli, spíš o hrůzách,
jaké se dějí za oponou všedního dne. Hrůzy, o nichž se občas
dozvídáme z novin či televizních zpráv, ovšem v důsledku si raději
nepřipouštíme, že k nim skutečně dochází. Už jen kvůli tomu, že
zabránit jim není v silách obyčejného člověka.